Kalliokosken laavu 22.7.18

Aamupala laavulla

Osoite: 64.570275, 28.334412 Ristijärvi
(Tien 8891 alkupäästä E63-tieltä käännyttäessä Ristijärven kohdalta, heti sillan jälkeen oikealle)

Varustelut: Laavu, WC, ei puuhuoltoa. Pääsee autolla vierelle (huom. todella kostealla maa hyvin pehmeää eli kannattaa tsekata viekö auton laavulle asti vai jättääkö auton heti sillan jälkeiselle alueelle). Laavussa ei korotettua makuuosaa, mutta laudoista tehty alusta.

Arvio: Siisti

Muuta: Sillan luona ’Venäläisen hauta’ -kyltti ja hautapaikka. Ilmeisesti hauta kuuluu vuosien 1939–1944 sodissa kaatuneelle venäläiselle lentäjälle. Vaikkakin hautapaikka oli hyvin mitäänsanomaton, oli se keskiyöllä hyvin creepy hämärässä ja silta toi mieleen Stand by me-elokuvan tunnelman. Mitään karmeaa ei kuitenkaan tapahtunut ja sain olla ihan rauhassa laavupaikalla yön :).

 

 

2 kommenttia artikkeliin ”Kalliokosken laavu 22.7.18

  1. Metsähaudassa lepää Polikarpov I-153 -hävittäjän maahansyöksyssä 26.2.1940 surmansa saanut, ja tapahtumapaikan läheisyyteen muistitiedon mukaan seuraavana päivänä haudattu 9. Armeijan ilmavoimien 152. hävittäjälentorykmentin 4. laivueen aliluutnantti Valentin Ivanovitsh Golubev.

    Parinkymmenen kilometrin päässä Pietarista sijainneessa Markovon kylässä (nyk. Krasnyi Bor) 6.2.1918 syntynyt Golubev oli monien ikätoveriensa tavoin nuorisojärjestö Komsomolin jäsen, suoritti puolisotilaallisen vapaaehtoiskoulutuksen, liittyi puna-armeijaan 1937 ja valmistui sotilaslentäjäksi Borisoglebskin sotilasilmailukoulusta joulukuussa 1938.

    Maanantaina 26.2.1940 Golubev oli mukana kolmen pommikoneen ja hävittäjän lentueessa, jonka tehtävänä oli Suomussalmelle sijoitettujen suomalaisjoukkojen huoltoyhteyksien kannalta tärkeän, 1935 valmistuneen Kalliokosken rautatiesillan tuhoaminen. Siltaa oli pommitettu tuloksetta myös edellispäivänä, eivätkä pommit osuneet kohteeseensa tälläkään kertaa.

    Arkistotietojen mukaan Golubevin hävittäjä syöksyi maahan noin klo 16:45. ”Tshaikan” tuhoutu-missyyksi on arveltu polttoaineen syöttövikaa, lentueen pommeista tai luodeista saatua osumaa sekä Golubevin koneen alasiipiin kiinnitetyn pommin ennenaikaista räjähtämistä. Asiakirjojen perusteella viimeksi mainittu vaikuttaa todennäköisimmältä.

    Pohjoista kohti vetäytyneet saksalaisjoukot räjäyttivät Kalliokosken sillan 21.9.1944. Golubevin haudalle pystytettiin kesällä 1946 metalliputkesta valmistettu risti, ja vuotta myöhemmin hauta ra-jattiin neljällä metallitangolla ja ketjulla. Siltaa kesällä 1947 maalaamassa olleet työmiehet toivat haudalle luonnonkiven, johon he maalasivat latinankieliset sanat ”Pro Patria Mortui AD 1940”.

    Lentäjän hautaa vuosikymmenet hoitanut ristijärveläinen sotaveteraani Vilho Konttinen vastaanotti syyskuussa 2018 kaksi venäläistä kunniamerkkiä, kiitoksena vainajan muiston kunnioittamisesta.

    Tykkää

Jätä kommentti